Boganmeldelse Flugten fra Islamisk Stat Sophie Kasiki

Flugten fra Islamisk Stat forfatter Sophie Kasiki.Sophie en tilsyneladende velfungerede kvinde fra Cameroum, konventere til Islam og bliver igennem venner lokket til at tage til Islamisk Stat sammen med sin 4 årige søn. Bogen her er en personlig beretning hvor Sophie prøver at forklare hvorfor hun tog så drastisk et valg og hvad konsekvenser det havde. Sophies Kasikis historie bidrager til en dybere forståelse af radikalisering, hellig krig og Islamisk Stats foruroligende tiltrækningskraft. Samtidig giver bogen et retvisende billedet af Islamisk Stats brutalitet og deres overgreb på lokalbefolkningen.

Min vurdering: Boganmeldelse Flugten fra Islamisk Stat Sophie Kasiki

Spændende bog – men samtidig også en bog om en meget naiv kvinde (Det må jeg altså skrive). Men en bog der giver et godt billedet af hvorfor valget om at tage til Islamisk stat blev taget. En bog der giver et billedet af hvordan Ragga I Syrien udformede sig under Islamisk Stat. Samtidig tegner bogen et billedet af hvordan Islamisk Stat var opbygget og hvem der hvad højest og nederst hierkiet. Hvordan udlændinge (muslimske mænd) fra verden (De fleste mennesker i Islamisk Stats såkaldte hær består af europæriske muslimer eller muslimer fra andre krigshærede lande som Tjetjenien – meget få er syrer) over terroriserede lokalbefolkningen og hvordan kvinder er nederst i hierakiet.

Et skræmmende valg

En skræmmende bog om hvordan ellers veluddannede (veluddannede vil sige folk der har gået i eksempelvis europæisk skole) tager til Syrien og bliver monstre overfor folk der i forvejen intet har. Samtidig er det også en bog om en kvinde der må revurdere sit valg og flygte. Hun bliver hjulpet af lokale syrer, der trodser den ekstreme farer og vælger at hjælpe. Mennesker der sætter deres liv på spil for hendes skyld. En bog der også fortæller en historie om en lokal syrisk befolkning der desperat har brug for hjælp.

Det er en bog der er skrevet på en måde, så den er hurtig læst. Jeg læste den på en aften.

Så min Boganmeldelse af Flugten fra Islamisk stat er klart præget af at jeg synes bogen var god. Den gav et godt indblik i Islamisk stat og det fundament Islamisk stat er bygget på.

Du kan her læse en engelsk artikel om forfatteren.