Boganmeldelse Legionæren Brian Lange

Boganmeldelse Legionæren Brian Lange
Boganmeldelse Legionæren Brian Lange

Boganmeldelse Legionæren Brian Lange

Legionæren forfatter Brian Lange: Brian Lange som har været medlem af Fremmedlegionen i 15 år, fortæller her i bogen om sine oplevelser. Han prøver at give et realistisk billedet af hvad det vil sige at være soldat for legionen. Som ganske ung er han noget af en rod, og hans opvækst er præget af vold og druk. I sine unge år kommer han i lære, men tiltrækkes af at være soldat. Han stikker af til fremmedlegionen og finder en verden som hvor han trives. Men det er samtidig en verden som er hård og hvor man altid skal være parat til at kæmpe.

Bagerst på bogen står der:

Den dag i dag er jeg stadig præget af tiden i Legionen. En masse indlærte færdigheder sidder på rygraden. For eksempel gik jeg næsten altid i skyggen på fortorvet i tiden lige efter, at jeg var kommet hjem fra Legionen. Jeg gik langs murene og kunne gå helt amok hvis en person kom bagfra og tog fat i mig. Det var ren refleks. Derfor ved de fleste i min omgangskreds at de ikke skal klappe mig på skuldrene bagfra og slet ikke gribe fat om halsen på mig fra rygsiden.

Enkelte gange er jeg kommet til at flå en mand rundt og klappe ham en, fordi han er kommet fra ryggen. Det kan jeg ikke holde ud. På samme måde kan jeg finde på at ommøblere et hotelværelse, hvis jeg er utryg ved indretningen. Det kan være et bord der er placeret så man kommer til at sidde med ryggen til et stort vindue eller stedets restaurant, hvor jeg som regel starter med at udpege den stol, jeg skal sidde på. Familie og venner er ved at vænne sig til det, for sådan er det bare. Jeg kan ikke holde ud at sidde med ryggen til indgangen, men er nød til at sidde så jeg kan holde øje med hvem som kommer og går.

Min vurdering: Boganmeldelse Legionæren Brian Lange

Kan du ligesom mig lide bøger om livet som soldat så er dette bogen du bare skal læse. Den er barsk og det er barsk kost at være soldat i en af de hårdeste hære, men det er også en bog om sammenhold og venskab. Det er en bog der fortæller om at leve på den yderste grænse, men om samtidig at finde sig selv. Fremmedlegionen er ikke et sted for tøsedrenge, men et sted for dem som kan og vil og tør at gå først.

Jeg kan godt lide at den giver et billedet af Legionen på godt og på ondt. At den fortæller virkeligheden som den opleves af forfatteren. Den giver samtidig et godt billedet på hvad det vil sige at være professionel soldat og hvad der skal til for kunne klare det.

Antal hjerter ♥♥♥♥♥♥

Legionæren af Brian Lange er bogen hvis du kan lide at læse om livet som soldat. Bogen hvis du gerne vil vide mere om fremmedlegionen.

Formiddagsavisen har skrevet en udmærket artikel om Brian Lange som kan læses her: Jeg skød for at dræbe