Boganmeldelse Under den mørke himmel Majok Tulba

Under den mørke himmel forfatter Majok Tulba omhandler drengen Obinna, der som ganske ung bliver rekrutteret som børnesoldat i Sudan. Oprørerne ankommer til hans landsby og alle de børn der er højere end en AK-47 bliver tager med som børnesoldater. Obinna er en af dem. Hans barndom er for altid lagt på hylden, og han må lære at være kold, kynisk og beregnede. Undervejs i sin træning ser han ting som er så grusomme, at han har svært ved at bevare sig selv. Til sidst ved han ikke hvor gammel han er, da alder bliver målt i antal mord, og han aner ikke hvor mange han har været med til at slå ihjel.

Forfatter

Majok Tulba er en afrikansk forfatter og filminstruktør, der er født i Sydsudan. Majok Tulba bor i dag i Australien. Han måtte flytte fra Sydsudan, da hans landsby blev angrebet af oprørere. Han undslap lige netop da han var mindre end en AK-47ér. Bogen under den mørke himmel er en blanding af forfatterens egne oplevelser og ting som han har fået fortalt fra andre.

Min vurdering: Boganmeldelse Under den mørke himmel Majok Tulba

En glimrende bog, der på bedste vis skildrer hvor barsk verdenen også kan være. Fortællingen er set igennem et barns øjne, hvilket gør skildringen yderst realistisk. Og det faktum at forfatteren selv har levet i det syd sudanske miljø, hvor børnesoldater er almindelige. Hvor det enkelte menneske ikke kan sige fra eller til. Det er en bog alle bør læse, da den giver et glimrende billedet af, hvorfor det er nødvendigt med hjælp til de afrikanske lande - og hvorfor det er nødvendigt at disse mennesker får en uddannelse og et liv at se frem til.

En bog jeg vil give 5 hjerter ♥♥♥♥♥ netop for sin gode beskrivelse af miljøet omkring børnesoldaterne, og fordi det er en bog jeg gerne vil anbefale til andre.

En barsk bog om virkelighedens verden i Afrika når det er allerværst

Forfatter: Majok Tulba