Boganmeldelse Om hundrede år Anna Elisabeth Jessen

Om hundrede år forfatter Anna Elisabeth Jessen er en familiekrønike som strækker sig fra 1914 til 2014. Krøniken tager sit udgangspunkt i Sønderjylland, hjemstavn for soldaten Hans som må kæmpe på tysk side under første verdenskrig. Da han falder i krigen må svogeren Marius og søsteren Helene overtage slægtsgården. Krigen er dog heller ikke gået ubemærket henover svogeren Marius, han er nemlig blevet døv efter selv at have deltaget i Første Verdenskrig på tysk side. Helene og Marius får tilsammen  5 børn, der alle er mærket af deres forældres skæbne. Bogen går efterfølgende videre i deres liv og historie. En fortælling der varer helt op til nutiden.

Min vurdering:Boganmeldelse Om hundrede år Anna Elisabeth Jessen

Der er tale om en god bog, men på en speciel måde. For hvert afsnit i bogen, går historien et år videre. Læseren får for hvert afsnit en afgørende fortælling omkring familiens skæbne. Jeg synes jeg som læser manglede lidt mere dybde i de forskellige historier. Men efterhånden som historien skrider frem, giver den alligevel mening. En bog jeg vil anbefale dig at læse hvis du interessere dig for det sønderjyske og den historie der ligger bag dette område. Men også en bog jeg synes var lidt langtrukken at komme igennem. Jeg savnede et højdepunkt og noget mere drama. Noget der kunne give mig lysten til at læse videre i fortællingen. Men hvis man ser bort fra alt det, så er det en fin fortælling som lidt går lige ud af landevejen og som igennem de personer læseren møder fortæller den sønderjyske historie.

Hvis du gerne vil læse en mere positiv anmeldelse af bogen Om hundrede år vil jeg anbefale Litteratursiden her er bogen omtalt mere positiv det det jeg har gjort. Men helt ærlig det bare nok bare ikke lige en bog for mig.