Boganmeldelse Mit lykkelige land Grevinde Alexandra

Mit lykkelige land forfatter Grevinde Alexandra. Bogen omhandler: Hvorfor kåres danskerne gang på gang til et af verdens lykkeligste folkefærd? og hvordan ser lykken egentlig ud?

Grevinde Alexandra forsøger i bogen Mit lykkelige land at finde svaret. I bogen rejser hun Danmark rundt – hvor hun besøger alt fra Skagen til Skarø, fra Møgeltønder til København. Hun besøger forskellige landskaber, virksomheder, øboere og vinterbadere for at finde svaret. Hun undersøger sproget. Alt sammen for at bringe hende tættere på dansk historie, kultur og identitet.

Samtidig bringer bogen et billedet af hendes personlige rejse fra Hongkong til at blive dansk prinsesse bosiddende i Møgeltønder. Hun fortæller om at tilegne sig et nyt sprog og en ny nationalitet, om at være mor til to prinser – og om hele tiden at turde livet.

Mit lykkelige land er ifølge forlaget en kærlighedserklæring til Danmark og en personlig fortælling om at blive en lykkelig dansker.

Min vurdering:Boganmeldelse Mit lykkelige land Grevinde Alexandra

En lidt kedelig bog, hvor Alexandra undersøger danskheden for at snakke med forskellige personer og ved at komme med nogle personlige anekdoter om sit eget liv. Bogen havde været meget mere interessant hvis Alexandra var kommet med noget springfarligt omkring kongehuset (går ud fra at det er grunden til at de fleste læser bogen :-)). Eller hvis hun virkelig var kommet med noget powertalk omkring sit eget liv. Noget læseren kunne lade sig inspirere af (hun har jo taget nogle drastiske valg her i livet). Og det kunne være spændende at høre hvor hun har modet var og hvad der virkelig driver hende).

Alt i alt er Mit lykkelige land en lidt kedelig bog, som fortæller om Grevinde Alexandres syn på Danmark og danskerne. Og kun en ganske lille smule om hendes personlige liv. En bog som selvfølgelig kan være interessant at læse hvis du gerne vil vide lidt mere om det at være dansk – og hvad der er særligt for danskerne. Jeg vil dog gerne pointere at jeg ikke har noget imod Grevinde Alexandra og jeg synes hun som person gør et fantastisk stykke arbejde. Men det gør ikke at jeg synes bogen er fantastisk.

Lignende bog:

Under bjælken af Kronsprins Frederik