Boganmeldelse Mit liv som papegøje Bent Mejding

Her er bogen hvor Bent Mejding hudløst ærligt fortæller om sit liv. Bogen tager sin begyndelse i hans barndom med mor, far og 3 andre søskende. Han bliver født i Svendborg, men hurtigt flytter familien til København, da hans far mister sit job. Her vokser han op, men familien langsomt er i opløsning. Hans far drikker for meget. Samtidig er han barn under krigen og oplever København bliver bombet af tyskerne. Det meste af sit tid tilbringer han sammen med broderen Ib. De tager eksempelvis ofte til Køge for at besøge deres forlængst glemte Tante. Efterhånden som han bliver ældre begynder interessen for det modsatte køn at spille ind. En bestemt episode kommer til at spille en rolle for hans fremtidige liv. Han begynder langsomt at spille teater uden at have den store interesse for det. Det viser sig at han har talent for, et talent han ikke selv ønsker at dyrke.

Bagerst på bogen står der:
Bent Mejding har i løbet af sin 55 år indenfor for teatret været direktør for fem teatre, og spillet omkring 150 roller fordelt på teater, tv, film og radio. Herudover har han iscenesat knap 100 forestillinger og oversat en lang række skuespil til dansk.

En imponerende karriere, når man tager i betragtning, at han slet ikke ville til teatret. Han var udlært bogholder og var egentlig godt tilfreds med det, og han gik udelukkende til optagelsesprøve for ikke at skuffe sin dramalærer. Der var mere end 400 unge tilmeldt prøven, og man skulle bruge en mand og fem piger, så chancerne for at blive vraget var heldigvis store. Men det gik slet ikke, som han havde håbet: Han blev optaget på elevskolen og fast knyttet til Det Nye Teater. Så han måtte søge et års orlov fra bogholderiet. I Mit liv som papegøje fortæller Bent Mejding med meget selvironi og stor humør om sit liv fra barndommen med en storebror, som var hans væbner og forbillede, gennem ungdommen, hvor en traumatisk oplevelse kommer til at præge hans senere liv. Han fortæller om, hvordan han var med til at redde tre teatre fra nedrivning og grundlægge et nyt, om sit arbejde med nogle af landets bedste skuespillere, han fortæller om Matador og om sine mange film, bl.a. om hvordan det er altid at skulle spille ond.

Samtidig fortæller han han om sin skilsmisse, tab og svigt, men også om forelskelse og kærlighed.

Min vurdering af Mit liv som papegøje Bent Mejding

En dejlig bog at læse - både fordi den er humoristisk men samtidig også fordi den rummer en stor ærlighed. Han beskriver sit svigt at sine børn, på en hudløs ærlig måde. Uden at prøve at pynte på sin egen ageren.