Boganmeldelse Fra koncepterne Mette Fugl

Fra koncepterne forfatter Mette Fugl. Mette Fugl kendt som skrap journalist på DR skriver her sin erindringsbog. Hun fortæller som sit liv lige fra skoletiden hvor hun skilte sig ud med sin drengede  jyske facon. Til sin ungdom før abortens tid. Som voksen ender hun som journalist med skarpe meninger og holdninger. Kendt for at kunne argumentere og analysere på enhver politisk situation. Turen går til Brussel, Afghanistan og Egypten mv.

Katastrofe områder

Læseren får desuden spændende beretninger om katastrofe områder som Haiti lige efter jordskælvet. Disse steder går hun helt i dybden med fattigdommens vilkår, mennesker der lever deres liv på kanten af tragedien og dem som afventer en given katastrofe med ordrene “Hvad vil ske . vil ske”. Hun lever sig helt ind i hjertet på situationen, uden at glemme sin journalistiske baggrund. Hun skriver om sin kærlighed til Lenard Cohen, uden dog at gå følelsesmæssigt i dybden med forholdet. Samtidig bærer hendes liv præg af slut 60’ernes eksperimenter med stoffer. Til sidst må hun tage et valg om at forlade journalistik, den er blevet for intetsigende og overfladisk.

Bogen er et indblik i hendes liv og hendes verden som den var.

Min vurdering: Boganmeldelse Fra koncepterne Mette Fugl

En rigtig god bog hvor jeg virkelig slugte de afsnit i bogen som handlede om Egypten, Afghanistan og Haiti. Hun forstår i bogen virkelig at give en levende beskrivelse af katastroferne (Eksempelvis Haiti – hvordan er forholdende mellem rig og fattig, hvordan reagerer folk i ekstreme situationer mv.) og hun får sat de mennesker hun møder i højsæde. Virkelig interessant læsning.

Dog synes jeg bogen Fra koncepterne af Mette Fugl manglende noget mere uddybende på det personlige plan – men det var måske også meningen. Bogen rummer ikke den store personlige udlevering. En bog det godt kan betale sig at læse – især hvis du har en stor appetit på verdenen omkring dig.

Du kan læse mere om Mette Fugl på Wikipedia.