Boganmeldelse Efter Auschwitz Eva Schloss

Efter Auschwitz forfatter Eva Schloss omhandler Eva Schloss liv både før, under og efter Auschwitz. Hun bliver født i Østrig med forældre med jødisk baggrund.  Efterhånden som som hadet i jøder vokser og Hitler kommer til magten bliver det sværere og sværere for hendes familie at opretholde et eksistensgrundlag i Østrig og de vælger derfor at flygte til første Belgien derefter Holland. Men intet sted er det sikkert at være og nazismen er lige i hælene på dem. I Holland må de gå under jorden, for til sidst at blive fanget af tyskerne. I Auschwitz oplever hovedpersonen Eva menneskets grusomhed. Hun overlever med nød og næppe sammen med sin mor. Den sidste halvdel af bog omhandler livet efter Auschwitz. Her prøver hun at redde trådene ud omkring hvad hun har oplevet og hvordan det kan gå så galt.

Min vurdering: Boganmeldelse Efter Auschwitz Eva Schloss

En bog der virkelig omhandler det mest grusomme et menneske kan komme igennem. Men samtidig er det også en bog der omhandler meget håb. Selvom forfatteren har oplevet og overlevet ting som et menneske ikke skulle, formår hun alligevel at skabe sig et liv efterfølgende. Hun formår at komme videre. Det synes jeg er en vigtig pointe – netop at selv om man oplever det mest grufulde så er der håb forude. Alt kan lade sig gøre. Så på den måde vil jeg sige at det faktisk er inspirerende læsning, selvom bogen er grum i sin fortælling.

Antal hjerter ♥♥♥♥♥♥

fordi jeg synes det var spændende historisk læsning.Og fordi bogen fængslede mig på en måde som få bøger kan.

Alt i alt en bog om det værste et menneske kan opleve, men hvor håbet alligevel sejrer og den menneskelige vilje er med til at overleve selv de mest rædselsfulde ting.