Boganmeldelse af Victoria af Daisy Goodwin

Beskrivelse I 1837 bliver den 18 – årige prinsesse Alexandrine Victoria til Dronning af England. Hun har levet en overbeskyttet tilværelse sammen med sin mor og dennes ven Sir John Conroy. Sidstnævnte med et håb om igennem sit forhold til moderen at kunne blive Dronningens rådgiver. Hun må kæmpe for at blive fri af deres magtsyge og for at blive en selvstændig kvinde. Til sin hjælp har hun Premier Ministeren Lord Melbourne. En mand hun ender med at blive dybt fascineret af – han er gammel nok til at være hendes far, men tiltrækkes også af den unge Dronning. Samtidig er det store spørgsmål “Hvem gifter hun sig med” – og til dette spørgsmål er der flere bejlere, men den unge Dronning har bestemt ikke lyst til at blive gift.

Min vurdering Kan du lide historiske romaner, så er dette lige bogen for dig. Med det samme vil du finde sympati for den unge Dronning – og jeg tror du som læser vil finde bogen yderst underholdende. Hendes naivitet er forførende og det sammen kan siges om hendes viljestyrke. Selvom hun er oppe mod svære odds, vil du som læser sikkert leve dig ind i historien med hjerte og sjæl. At bogen er så fascinerende skyldes selvfølgelig forfatterens engagement i den unge Dronning og du vil som læser sikkert lade dig rive med af historiens gang.

Jeg har givet bogen 6 hjerter ♥♥♥♥♥♥ – fordi jeg synes den giver en levende beskrivelse af hvordan tingene kunne have foregået. Selvom det er en historisk roman og vi selvfølgelig ikke kender den dialog der er foregået mellem de forskellige partnere, så virker den til at være yderst historisk korrekt –

Alt i alt en fantastisk bog om Dronnings Victorias tidlige ungdom.

Forfatter: Daisy Goodwin
Udgivelsesår: 2017