Boganmeldelse af Til rette vedkommende af Claus Rifbjerg

Beskrivelse:  Bogen Til rette vedkommende er Claus Rifbjergs erindringer fra hans eget liv. Vi begynder med den allertidligste barndom, forældrene, gynmasie livet, forelskelse og ægteskab – til hvordan det er at træde ind på den litterære scene, vennerne og rejserne. Hele billedet er med og fortalt med rigtig Rifbjerg stil. Alt står i skarp erindring. Ingen bliver dog udleveret for meget og alt er set fra et menneskeligt perspektiv.

Min vurdering: Hvordan vurderer jeg en bog som Claus Rifbjerg har skrevet. Han er jo mesterlig i sin fortællekunst. Jeg vil dog alligevel gøre et forsøg. Store dele af bogen synes jeg var rigtig god. Dog var ikke vild med alle de navne og mennesker han nævner. Mange af dem var navne på personer jeg ikke kender eller har hørt om. Så tja der var enkelte passager jeg sprang let hen over, da det for mig var for kedelig læsning. Jeg slugte råt hans fortælling om sin barn og ungdom. Spændende og fortalt på en humoristisk måde, så man som læser ser det hele for sig. Han vinkel synes jeg er lidt som en fortælling med et glimt i øjet – der er hele tiden grund til at trække på smilebåndet – selv når fortællingen er sørgelig. Jeg synes han får fortalt om sin tid  med at være ung med et skarpt billedet, næsten som om man som læser selv er tilstede. Læseren får et billedet af lærere der gerne bruger vold for magtens skyld, forelskelse hvor forældrene sætter rammerne, krigen og dens påvirkning, forholdet i kammeraterne, adskillelsen af kønnene osv. Alt sammen fra en tid der ikke er mere.

En bog jeg meget gerne vil anbefale hvis du har lyst til at dykke ned i noget Danmarks historie – og hvordan det var at være barn og ung i 40’erne og 50’erne.