Boganmeldelse af Til rette vedkommende af Carla Luffe

Beskrivelse Carla Luffe vokser op i en religiøs familie. En familie hvor gud er i centrum og hvor regler, straffe og vrede også er en del af hverdagen. I bogen skriver hun breve til sin mor – hun beskriver sine følelser, hvordan hun oplever sin mor og hvilke tanker hun gør sig omkring gud. Hun beskriver en barndom i kristendommens navn med regler og straf, en ungdom uden regler overhovedet og om et voksent liv hvor hun er overladt til sigselv med et retningsløst liv udenfor pinsebevægelsen. Et liv hvor hun selv skal finde en mening.

Min vurdering  Jeg synes emnet er enormt intressant, men bogen lever på ingen måder op til mine forventninger. Desværre er den skrevet i brevform til hendes mor (det kan jo selvfølgelig være et behov forfatteren har haft – går jeg ud fra), men det tager historien ud af bogen. Jeg ville hellere have haft en fortælling som gav en kronologisk beskrivelse af hvordan forfatterens liv havde været indenfor pinsebevægelsen. Altså jeg manglede noget mere substans, nogle flere fakta og noget mere kød på bogen, end at forfatteren havde følt sig ikke elsket af sin mor. Rigtig trist for jeg synes virkelig at emnet er super relevant. Og det kunne være spændende at få uddybet nærmere hvorfor moderen bliver så religiøs – og hvad religionen gør ved hende. Måske jeg bare savnede lidt mere indhold i bogen, andet end en mor der i sin religiøse fanatisme ikke gider sin datter.

Alt i alt kort sagt en bog hvor jeg manglede noget indhold. En bog der kunne være super relevant, men jeg synes er skrevet helt forkert. Der findes mange andre bøger om emnet som sikkert er meget mere spændende – både for og imod en opvækst indenfor kristendommen.