Boganmeldelse af Himlen over min fars tag af Zeinab Mosawi

Beskrivelse Zeinab Mosawi er af Irakisk afstamning, men har boet stort set hele sit liv I Danmark. Da hun var barn flygtede familien fra Saddam Husseins diktatorskab til Danmark. De bliver først indkvarteret i lejre, men sidenhen kommer de til at bo i Allerød. Et sted hvor der ikke er andre indvandrer og hvor de hermed skiller sig ud. Zeinab får dog hurtigt danske venner. Hun vil gerne være med til at lave de ting som andre danske børn og unge gør. Hun bliver bedste veninde med en dansk pige. Hjemme har familien det svært ved de danske normer. Hendes mor mener/påtvinger hende at bære tørklæde. Noget hun ikke er begejstret for. Hun vil gerne gøre de ting som veninderne gør og får smidt tørklædet. Hjemme bliver situationen mere og mere anspændt. Og en dag skal de på ferie til Irak – Ferien tager en uventet drejning da Zeinab finder ud af at hun ikke skal med tilbage til Danmark. Hun bliver indkvarteret hos sin familien. En familie hun ikke har noget kendskab til og hvis dagligdag hun har svært ved at finde sig til rette i. Senere kommer hun til moderens familie, hvor at hun trives bedre. Af omveje lykkes det hende dog at komme til Danmark igen. Herefter tager det danske system over. Et system som heller ikke altid er live nemt at have med at gøre og kærligheden til familien er der jo stadig – på trods af alt.

En rigtig god bog, giver en god forklaring om hvordan det er at have et ben i begge lejre. Nemlig den danske og den muslimske. Hvordan det er at kunne se både det gode og det dårlige ved begge ting. Men også en god fortælling om den splittelse det medfører at være halvt det ene og halvt det andet. Noget jeg rigtig godt kunne lide ved bogen er at læseren også hører moderens tanker (noget hun for øvrigt selv har godkendt, uden hun har skrevet det). For givervis er det heller ikke let at være forældre til et barn som glider mere og mere fra en. Jeg synes det er en bog du skal læse hvis du gerne vil have lidt mere information omkring hvad det vil sige at være indvandre i Danmark. De problemstillinger som indvandrer står overfor. Hvorfor er tingene som de er og hvad sker der i deres verden?