Boganmeldelse af De glemtes hær af Morten Møller

Beskrivelse En  bog der fortæller om de danskere der frivilligt deltager i den Spanske Borgerkrig (1936 – 39). En borgerkrig der udvikler sig til en kamp mellem samtidens totalitære ideologier og bliver en blodig optakt til Anden Verdenskrig. Omkring 500 danskere deltager i denne krig – uden muligheden for at desertere. De tager dertil med afsæt i forskellige drømme og udgangpunkt. Nogle pga af kommunismen, andre fordi udsigten til job i Danmark er ringe, nogle med drømme om at ændre verden. Fælles for dem alle er at de pludselig står i en blodig borgerkrig, hvor kammerater dør side om side. De glemtes hær er baseret på et stort kildemateriale fra både danske og russiske arkiver og rummer en række nye oplysninger om frivillige soldater i Den Spanske Borgerkrig. Deres millitærtræning er stækt begrænset, nærmest på det ikke eksisterende og våbene er er yderst ringe kvalitet. Samtidig har de frivillige yderst ringe eller næsten ingen informationer om hvad de går ind til. Kommunisterne i Danmark prøver på at hverve så mange som muligt, gerne unge mænd fra arbejderklassen. Bogen rummer både fakta, samt indhold af breve sendt hjem til familien i Danmark. Hver fjerde frivillig kommer ikke hjem igen. Og dem som gør er oftest skadet for livet og har oplevelser med hjem som former resten af deres liv.

Min vurdering En bog som er yderst indsigtsfuld og som tegner et reelt billede af Den Spanske Borgerkrig set fra de danske frivilliges synspunkt.

Antal hjerter ♥♥♥♥♥♥ Endnu engang må jeg give en bog 6 hjerter, fordi den inden for sit felt er yderst beskrivende.

Alt i alt En spændende bog, som beskriver den Spanske Borgerkrig på bedste vis – både med fakta og levende beskrivelser.