Boganmeldelse af Drengen der voksede op som hund af Bruce D. Perry

Beskrivelse Boganmeldelse af Drengen der voksede op som hund af Bruce Perry. En god bog der er skrevet af Bruce Perry og Maia Szalavitz for at give en større forståelse for børn der vokser op som omsorgssvigtede og deres reaktioner. Brucearbejder som børnepsykiater og er internationalt kendt for sin forskning indenfor området. Hans forskning er primært baseret på at undersøge langtidseffekten af traumer der er opstået hos børn, unge og voksne. Eksempelvis et barn der er opvokset op i en tremmeseng uden omsorg fra voksne, hvordan bliver barnet påvirket og hvad kan der gøres for at give barnet et godt liv som voksen. Hvordan reagerer hjernen på et sådan omsorgssvigt? og hvordan kan den personlige udvikling blive fremadrettet? Der kan også være tale om børn der har været igennem et voldsomt sexmisbrug og som efterfølgende har nogle reaktioner. Mange af disse omsorgssvigt kan medfører alvorlige konsekvenser for personlighedsudviklingen, adfærdsforstyrelse og sociale vanskeligder. Han fremlægger i bogen nyskabende metoder til at lindre disse børns smerte og hjælpe dem til at blive velfungerende voksne.

Min vurdering En virkelig god bog for dem som interesserer sig for det psykologiske aspekt af livet. I gennem cases får læseren på den mest indsigtsfulde måde beskrevet forskellige cases – hvad der er sket i de forslellige situtioner, hvorfor barnets adfærd er det den er og hvad der kan gøres. Hver enkelt historie bliver beskrevet på en respektfuld og omsorgsfuld måde. Samtidig bliver der gået lige til benet og mange af historierne er hjerteskærende at læse. Den kan læses både af pprivatpersoner og kan samtidig bruges af mennesker som dagligt arbejder med disse emner.

Citat fra bogen: Jeg fandt ud af at Sandy sommetider havde aggressive udbrud, raserianfald, Hendes plejefamilie kunne ikke finde noget mønster i denne adfærd og kunne ikke pege på, hvad som udløste den. Men de fortalte om en anden form for under adfærd. Sandy brugte ikke bestik. Ikke overraskende var hun bange for knive, men hun nægtede også at drikke mælk eller bare de på mælkeflasker. Når det ringede på døren, gemte hun sig som en sky kat, somme tider så effektivt, at det  tog hende plejeforældre op til tyve minutter at finde hende, bag en sofa eller i et skab under køkkenvasken.

Bogen får 6 hjerter ♥♥♥♥♥♥ Den var så rørende og indsigtsfuld, at jeg ikke kunnne lægge den fra mig.

Alt i alt bogen du bare må læse hvis du har interesse for hvordan traumer i barndommen påvirker det enkelte menneske.

Læs mere om Bruce Perry på følgende side.