Boganmeldelse af Det Andalusiske Hus af Waciny Laredj

Beskrivelse En meget anderledes bog - skrevet af den algeriskefranske forfatter Waciny Laredj. Bogen er skrevet til det arabiske publikum. Sproget er blomstrende som y, hvor det Andalusiske hus har ligget igennem 400 år. Bygget af Galileo Rojo som i 1575 ankommet til Algeriet på flugt fra Den Spanske Inkvision. Udsat for tortur har han været nød til at flugte. I Spanien har han efterladt sig sin elskede Hanna. I Algeriet beslutter han sig for at bygge deres drømmehus nemlig Det Andalusiske Hus. Men huset er ikke det eneste han efterlader sig. Hans historie er samtidig efterladt i et hemmeligt manuskript der fortæller slægtens og husets historie: Eksempelvis den tortur der er foregået under inkvisionen, pirateri, gidseltagning under de tyrkiske magthavere, Napoleon 3 og hans hustru Eugene som for en tid bor i det Andalusiske Hus, samt mange andre historiske begivenheder der kan føres tilbage i tiden.

Bogen omhandler også nutiden hvor Mourad Basta kæmper en kamp med den algeriske boligmafia der vil rive huset ned. Samtidig er der spørgsmålet omkring hvor de hemmelige dokumenter er blvet af. Basta har ladet sig overtale til at få den resstaureret på Nationalmuseet hvor de efterfølgende er forsvundet. Derved vil slægtens historie være tabt for altid. Dog sætter den ugen kvinde Massika sig for at fortælle historien en gang for alle. Derved bliver bogen en sammenblanding af fortid og nutid.

Min vurdering Man skal holde tungen lige i munden for at læse bogen, som indeholder et stort persongalleri. Sproget er klart arabiske oversat til dansk, hvilket giver nogle blomstrende vendinger og indlevelser som næppe mange danske forfattere ville kunne gøre efter. Den er samtidig et billedet på hvad de muslimer som boede i Spanien under inkvisitionen måtte gennem leve. Men også en fortælling om datidens Algeriet med en korrups boligmafia, nutidens islamisme mv.

Antal hjerter ♥♥♥♥♥ Rigtig god bog, som det dog kræver lidt tålmodighed at læse, da den er helt sin egen.

Alt i alt En god bog hvis du har tid og gerne vil læse noget der går lidt dybere.

Forfatter: Waciny Laredj