Boganmeldelse af Nyskoven af Edward Rutherfurd

Bogen omhandler: Endnu en bog fra Rutherford. Her er historien om Nyskoven og hvordan Nyskoven igennem tiden har spillet en rolle i engelsk historie. En fantastisk roman som igennem fiktion dækker historiske begivenheder i det sydlige England.
Bag på bogen står der: To drenges venskab og deres loyalitet over for Deres fædre bliver testet til det yderste, da et væddemål udvikler sig til en kamp for livet. Og da den spanske flåde nærmet sig England, må flere personer i Nyskoven bestemme sig for hvilken side de kæmper på. I det hele taget står indbyggerne i Nyskoven ofte overfor dilemmaer, når de må vælge mellem kærlighed og prestige, begær og integritet.
Den første del af romanen har et kongemord som kulisse, en kapsejlads, en invasion, hekserier, intriger og adskille kærlighedsdramaer.
Min vurdering: Som skrevet før, så er jeg en stor fan af Rutherfurd. Jeg synes altid hans bøger er underholdende, livlige og god læsning. Denne bog er ingen undtagelse. Så kan du lige historiske romaner, er dette et godt bud på en roman der er værd at læse. Historierne er underholdende - og ja bogen indeholder forskellige historier, som fortælles i kronologisk rækkefølge. Den første historie starter i år 1099 og den sidste historie slutter i år 2000. Hver historie danner rammen om de samme familier, men med vidt forskelligt indhold. I historierne møder vi ædle riddere, munke, bønner, præster, giftefærdige unge kvinder – historier som rummer alle de menneskelige egenskaber som ondskab, ædelhed, naivitet, godhed mv. Alle følelser bliver beskrevet på en yderste raffineret måde og giver dermed historien liv og integritet.
Alt i alt: En bog for dig der interesserer dig for det historiske og som simpelthen godt kan lide at læse en god historie. Edward Rutherfurd vækker dermed historien til live i den storslåede historiske roman i to bind.